Thursday, February 26, 2009

االغاء توزيع المكلفين اقليميا =شحططة الاطباء

وصلت لموقع أطباء بلا حقوق شكاوى عديدة من الزملاء الشبان دفعة تكليف مارس 2009 ، توضح هذه الشكاوى درجة الشحططة و المعاناة الكبيرة التي سيتعرضون لها و الناتجة عن تخلي وزارة الصحة عن نظام التوزيع الإقليمي الذي كان متبعا سابقا و عودة التوزيع على مستوى الجمهورية ... والحقيقة أن جماعة أطباء بلا حقوق كانت متنبهة لهذه المشكلة منذ حوالي شهر ، بفضل مجموعة من الزملاء الشباب خريجي طب المنصورة ، اللذين قاموا بكتابة شكوى حول المشكلة وبعض المطالب الأساسية لأطباء التكليف ، وجمعوا عليها أكثر من 500 توقيع و قدموها لد. حمدي السيد نقيب الأطباء ، و لد. سيد عبد الحافظ وكيل الوزارة لشؤون التكليف ، ووعد د. حمدي السيد بالسعي لعودة نظام التكليف الإقليمي ، ولكن للأسف أصرت الوزارة على الإستمرار في نظام التوزيع على مستوى الجمهورية .. لنجد خريجي كليات أسيوط والمنيا يذهبون في توزيعهم لسيناء و مرسى مطروح ، و خريجي الأسكندرية يذهبون لأسوان و قنا.. لمصلحة من ؟؟ لا نعرف !! عموما زملاءنا الشباب يجب علينا ألا نتوقف عن كتابة الشكاوى و التظلمات للوزارة حول هذه المشكلة ، و السعي لإثارتها إعلاميا ، أيضا يجب إثارتها في الجمعية العمومية القادمة للنقابة والتي ستنعقد إن شاء الله في الثلث الأخير من مارس في دار الحكمة ،

و قد قامت جماعة أطباء بلا حقوق بتقديم إجتهاد حول أهم مشاكل فترة التكليف و إقتراح حلول عملية لها ، نتمنى أن تناقشوها معنا إن كان لكم أي تعديلات أو إضافات عليها ، لأننا ننوي أن نقدم هذه المطالب للجمعية العمومية القادمة في النقابة أطباء بلا حقوق 25 فبراير


1 comment:

د.عمرو said...

لما يكون مركز المنصورة (الي هو مدينة المنصورة والقرى التابعة لها) عدد سكانه حسب التعداد الأخير 1252000 نسمة (مليون و250 ألف نسمة) ومطلوب له في حركة التكليف بتاعتنا 60 (ستين) طبيب بالتمام والكمال.

وفي نفس الوقت ، سيناء بمحافظتيها شمال وجنوب الاتنين مجتمعين كده بالصلاة على النبي مجموع عدد سكانهم كله على بعضه 484000 (484 ألف نسمة) منهم 320 ألف شمال ، و 164 ألف جنوب ، بمعنى إن المحافظتين شمال سينا وجنوب سينا مجموع عدد سكانهم حوالي 38% من عدد سكان مركز المنصورة لوحده ، وخلي بالك من كلمة مركز دي ، ده المركز بس مش محافظة الدقهلية مثلاً ولا حاجة!!!

شمال سينا وجنوب سينا يا ترى مطلوب لهم في حركة التكليف كام طبيب؟

يا ترى كام؟

823 طبيب !!!!!


أي والله العظيم الرقم ده حقيقي ، 823 طبيب وطبيبة !! ، ونقدر نقول كمان إن أكتر من نصهم من المنصورة !!


يا ترى الشعب السيناوي عنده أمراض عويصة قوي للدرجة دي علشان يحتاج العدد الرهيب ده من الأطباء؟


هيودونا نعمل ايه في سينا واحنا ملناش مكان هناك أصلاً ؟

وأساسًا التقييم الي هو الحافز الوحيد للذهاب للأماكن البعيدة مش هياخده غير طبيبين اتنين بس في الوحدة ، يعني هنروح الصحرا وأكتر من 80% مننا مش هياخد حوافز المناطق النائية !!

هتروح الصحرا وتاخد 400 جنيه !!

في مصلحة مين الكلام ده؟!!

في مصلحة مين يرموا أطباء المنصورة في الصحرا ؟

راميينا كلنا كده في الصحرا وعايزينا نستقيل؟

في مصلحة مييييييين؟؟؟؟