Tuesday, December 18, 2007

أخبار

بعد موظفي الضرائب: الأطباء يستعدون لأوسع حملة اعتصامات لرفع أجورهم 12/17/2007 10:12:00 AM

بعد موظفي الضرائب: الأطباء يستعدون لأوسع حملة اعتصامات لرفع أجورهم
الأطباء يستعدون لأوسع حملة اعتصامات


http://www.masrawy.com/News/2007/Egypt/Politics/december/17/protest.aspx

القاهرة - قبل أن تسترد الحكومة أنفاسها من حملة الإضرابات والاعتصامات التي شارك فيها 55 ألف موظف بالضرائب العقارية والتي انتهت بنجاح المضربين في الحصول على حقوقهم أعلنت نقابة الأطباء البدء في حملات إضراب تدريجي عن العمل بهدف رفع أجورهم بمعدل الضعفين وإصدار كادر خاص لهم إسوة بفئات عديدة في المجتمع أبرزها القضاة وأساتذة الجامعات وبعض الهيئات السيادية وانتهاء بالمعلمين.

وقد أدي نجاح موظفو الضرائب العقارية في الحصول علي هدفهم الأغلي بالانضمام لوزارة المالية مما يعني مضاعفة أجورهم بمقدار ثلاثة أضعاف إلي اشتعال الحمية في صدور الأطباء للسير في نفس الطريق الذي لجأ إليه من قبل عمال مصانع الغزل بالمحلة الكبري وعمال مترو الأنفاق وأخيرا موظفي الضرائب.

وقد بدأت بالفعل حركة أطباء بلا حقوق التي ولدت منذ شهور إجراءات تصعيدية بالتنسيق مع النقابة بهدف الضغط علي الحكومة من أجل تحسين الأوضاع المأساوية التي تعيشها واحدة من أهم نخب المجتمع المصري علي الإطلاق.

وأصدرت الحركة مؤخرا أحدث بياناتها الذي أكدت خلاله أن السبب في تردي أوضاع الخدمات الصحية في مصر يعود إلي تراجع الأجور مقارنة بارتفاع الأسعار بشكل يهدد بتشريد أسر الأطباء.

أضاف البيان أن أعضاء النقابة الذين يقدرون بمائة وخمسين ألفا يعيشون دون مستوي الكفاف وأنهم باتوا شديدي الشبه بعمال السخرة الذين يلقون حتفهم بسبب الفقر المدقع.

وأرجع البيان التردي في أحوال الأطباء لتراجع انفاق الحكومة علي قطاع الصحة فقد حددت الدولة حجم هذا الإنفاق بنسبة 3.0% من حجم الموازنة العامة للدولة بينما الحد الأدني عالميا يبلغ 10% من الموازنة وفقا لمعايير ونظم منظمة الصحة العالمية ويعني ذلك أن حجم الإتفاق علي الصحة يقع أسفل السقف العالمي بمقدار الثلث.

وانتقدت الحركة غياب الترشيد في الموازنة العامة للحكومة حيث يجري علي قدم وساق بناء المستشفيات الفاخرة من حيث المظهر الخارجي والداخلي في ظل افتقادها للأجهزة الطبية واختفاء تام للأدوية.

ونددت الحركة بتجاهل الحكومة مطالب الأطباء الخاصة بزيادة رواتبهم وإصلاح الاوضاع السيئة التي يمارسون فيها أعمالهم والتي تمثل أهم الاحتياجات بالنسبة للمواطن.

وفي تصريحات لجريدة القدس العربي أكد د. حمدي السيد نقيب الأطباء أن اهتمام الحكومة بتلبية مطالب عمال المصانع والشركات والموظفين وتجاهلها أهم فئات المجتمع يمثل مهزلة كبري.

أضاف بأن الحكومة مخطئة حينما تظن بان الوسط الطبي يتميز بهدوئه ولجوئه فقط لأساليب الاعتراض بالشكاوي والبرقيات.

وقال السيد: إنني وقفت طويلا ضد رغبة الأطباء في الإضراب والاعتصام بسبب أهمية الوظائف التي يشغلونها بالنسبة لآلاف المرضي لكنني أجد نفسي الآن وبعد أن غضت الدولة الطرف عن مشاكل الأطباء التاريخية مجبرا بأن أدعم موقفهم في تصعيد الاحتجاجات السلمية واللجوء لسياسة أكثر تشددا.

وفي سياق متصل أكدت د. مني مينا عضو حركة أطباء بلا حقوق أن جميع الوعود التي أطلقها د. حاتم الجبلي وزير الصحة بشان زيادة الحوافز والبدلات وتحسين الأوضاع بالنسبة للأطباء لم تتحقق وأن أعضاء النقابة أيقنوا بأن الوزير يراوغهم لذا فإنه لا سبيل أمامهم إلا البدء في حملة متصاعدة من الإجراءات الهادفة للضغط علي الجبلي كي ينفذ ما تعهد به

2 comments:

Anonymous said...

ممكن انا اقولكم اخر الاخبار
بس بالله عليكم ماتزعلم من صراحتى
شوفوا يا جماعه انا مش طبيب اسره لا انا ط تكليف
المهم الوحده بتاعتى هتعتمد الجده وتدخل نظام طب الاسره الاسبوع ده
راحوا باعتنى دورة طب الاسره علشان اللجنه لما تيجى اعرف ارد عليهم
باختصار رحت
شوفوا بقى اللى الدكتور اللى جاى من القاهرة لدمياط
يقولنا ايه؟
اولا النظام ده الهدف منه الارتقاء بالخدمه الطبيه
بمعنى انك هتفيد المريض كباطنى واطفال ونسا
مش ممارس والسلام
ثانيا الدوله هتخلى الخدمه نص مجانيه علشان نضمن انها هتعالج المؤريض على احسن وجه يعنى بدل ما تكتب اموكسيد 500 ك ونديه للعيان من عندنا لاء هنكتبله اوجمنتين ويشتريه من بره وندفعله 2/3 التمن
المفروض انك كطبيب ومعاك الفريق الطبى كله
مش هتصرفوا حافز الا لو حققتم نسبه كبيره من الكشوفات والتحاليل والاشعه
بمعنى والله الراجل قال كده بالحرف
العيان هيدخل الوحده عنده شويه برد
انت هتكشف عليه ويدفع 3 ج تمن التذكرة اللى كانت ب 1ج
وتقوله لااااااااااااا لوزك ملتهبه جدا
واكيد اثرت على القلب اعمل سرعه ترسيب حالا وتحوله للمعمل
يعمل التحليل ويدفع 5ج
تشوف النتيجه تقوله زايده اوى
هنعملك رسم قلب نطمن ونشوف فيه روماتيزم على القلب ولا لاء
انا طبعا مبريحش نفسى رحت قايله هو حضرتك رسم القلب هيعرفنى فيه روماتيزم ولا لاء ازاى
روماتيزم القلب بيتعرف بالتحاليل
Esr
Aso
كده يعنى
قالى سيبك من الكلام الفارغ اللى درستيه
احنا عاوزين نخلى العيان يلف على المنظومه الصحيه كلها
قلتله حضرتك كده احنا بننصب على المريض
قالى ماهو ياكده يا مش هتخدى الحوافز
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قلتله ممكن المريض ده يبقى اخو حضرتك او اخويا او ابويا او
او
قالى بلاش حماس الشباب ده ومتخرجيناش عن الموضوع
بعد شويه
فضل يتكلم عن اللجان
واللى فيكم ميعرفش اللجان دى
حاجه متخلفه شويه ورق هتقول تم تدريب العاملين على كذا وكذا واسمائهم كالاتى
وانت طبعا لدربت ولا تعرف العاملين دول اصلا اهو ورق وخلاص
وفى اخر الدورة سألته حضرتك ده هيفيد العيان فى ايه
وهترقى بالخدمه ازاى
قالى يا بنتى انا عبد المامور
قلتله اما انا بقى بعبد ربنا بس
والكلام ده كلام فارغ وورق وخلاص
حضرتك اول ما الوزاره هتجيلى هقولهم كده
قالى تفتكرى هما مش عارفين


عرفتم ايه هو طب الاسره
عرفتم ايه وضع النواب اللى قالوا نخلص من التكليف اهم رجعوا للوحده تانى
بجد ربنا معانا

الغلبان said...

كلامك صحيح انا كنت مدير لاحدى الوحدات التى تطبق نظام طب الأسرة أو ما يدعى الاصلاح الصحى والذى هو بجد نظام الافساد الصحى وخصخصة الخدمات الصحية لقد أثبت فشله الذريع فى الوحدة والأدارة التى كنت أعمل بها.
لقد انخفض عدد المترددين من 70-100 تذكرة الى 1-7 تذاكر على أقصى تقدير.ناهيك عن الاهانات التى نسمعها من المرضى لارتفاع الاسعار دون مقابل محسوس فالأدويه هى هى ادوية المجانى مع تعديل لصنف او اتنين على أكثر تقدير و أختفاء اصناف كانت مرغوبة.باختصار ده كله شغل نصب فى نصب وحكاية الملفات وخطط تدريب العاملين كلها فبركة وكلهم عارفين كده حتى المقيمين الى بيجوا يقيموا الوحد عارفين الكلام ده وعارفين انه متفبرك بس الجواب كدب مساوى ولاصدق ملخبط .
ابقوا قابلونى يا نواب طب الاسرة ان استفدتم حاجة بوجودكم فوحدات طب الاسرة.ليا واحد صاحبى جاتله نيابه طب أسرة راح ومسكوه مدير للوحدة طب مين انشاء الله اللى هيعلمه.
لا أجد ما أقول الا
حسبى الله ونعم الوكيل