Tuesday, August 23, 2011

Ramy Soltan
انا اعلن استسلامى لم اعد قادرا على تحمل كل هذا الاحباط
اليوم وانا فى البنك لاتقاضى مرتب شهر 8 وبعد نظرات الاستغراب ثم الشفقه من موظفه البنك لشيك مرتب عمل شهر كامل لطبيب مصرى متخرج من 4 سنوات والبالغ 287 جنيه و30 قرش وفى نفس اللحظه ع الشباك الاخر موظف ف الشئون الاجتماعيه حاصل ع معهد خدمه اجتماعيه ويصرف شيك مرتب نفس الشهر بمبلغ 1150 جنيه بعد ضم علاوة 200

1 comment:

Anonymous said...

و هو حضرتك لا مؤاخذة ما ألقيتش نظرة على سوق العمل والمرتبات قبل ما تقرر الالتحاق بكلية الطب؟ و الا عشان جبت مجموع معين يبقى حضرتك لازم تخش طب؟ والا هي مثلا كانت أمنية حياتك إنك تطلع دكتور؟

ما فكرتش مثلا تدخل تجارة خارجية أو إدارة أعمال وتشتغل في بنك أجنبي مثلا أو مؤسسة تجارية؟ ما فكرتش تدخل حقوق وتبقى شريك في مكتب محاماه صغير مثلا؟ ما فكرتش تدخل شريك في بيزنيس صغير بدل ما تدخل الجامعة؟ ما فكرتش تتعلم صنعة أو حرفة وتشتغل بالساعة أو تبقى مقاول أفراد؟ تفتح مطبعة أو مكتب تصوير جنب الجامعة؟ يا أخي ما فكرتش تبقى سواق تاكسي محترم؟ جرسون؟ سياحة وفنادق؟

أنا عايز أفهم الناس في مصر بتفكر إزاي والا ما بتفكرش والا أهاليهم هي إللي بتفكرلهم وتقررلهم والا هي الناس بتمشي ورا بعض وخلاص؟

والا هو الموضوع طفاسة عشان التعليم ببلاش؟ ده في بلاد بره الطالب بيدفع دم قلبه عشان يتعلم، وأثناء الدراسة بيشتغلوا جرسونات وفي المحلات وفي توصيل البيتزا للبيوت، والنتيجة إنهم بيتخرجوا ومعاهم خبرة كذا سنة

أيوة يا حبيبي إستسلم
إستسلم وسيبك من الطب وسنينه
إستسلم وروح إعمل حاجة تنفعك